Cílem jednání se zájemcem o službu je, aby zájemce obdržel základní a nejdůležitější informace o službě. V této fázi je zájemce také informován o oblasti a cílech spolupráce.
Projednávání před uzavřením smlouvy
Cílem této fáze je, aby si zájemce ujasnil podané informace a zhodnotil, zda služba odpovídá jeho potřebám a povede k naplnění jeho osobních cílů a zda je služba schopna pomoci zájemci vyřešit jeho situaci. Jednání se zájemcem o službu obsahuje:
• Zjištění, jak se zájemce dozvěděl o sociální službě
• Zjištění důvodu, proč zájemce navštívil sociální službu, zjištění jeho osobního cíle a potřeb zájemce o službu
• Zjištění, zda pracovník zjistil, zda služba může nabídnout zájemci spolupráci anebo ne (v tom případě z jakého důvodu)
• Případné dotazy zájemce a jejich zodpovězení
• Jméno a podpis pracovníka NZDM, který se zájemcem jednání vedl
Postup jednání se zájemcem o službu
• Pracovník se nejprve představí a seznámí zájemce s možností anonymity (s možností uvést pouze křesní jméno, přezdívku a nebo jinou variantu oslovení). Pracovník také informuje uživatele o bezplatnosti služby.
• Pracovník seznámí zájemce o službu s nabídkou, cílem a posláním služby a základními principy poskytování a užívání služby.
• Nezbytnou součástí je informace o otevírací době NZDM.
• Pracovník zdůrazní zájemci o službu možnost podat stížnost a práva týkající se ochrany osobních údajů.
• Proces jednání se zájemcem se zaznamenává do speciálního formuláře, který vyplňuje v danou chvíli přítomný pracovník.
• Sepsání dokumentu „Jednání se zájemcem“ by mělo probíhat v soukromí, pokud si zájemce nepřeje jinak.
• Součástí rozhovoru je především zjištění, zda zájemce spadá do cílové skupiny.
• Zájemci o službu je poskytnutý prostor pro dotazy, všechny mu jsou trpělivě a srozumitelně zodpovězeny.
• Zájemce o službu by měl mít po skončení jednání se zájemcem o službu dostatek informací k tomu, aby se mohl rozhodnout, zda bude služeb NZDM využívat.
• Pracovník jedná se zájemcem jasně a srozumitelně tak, aby zájemce všemu rozuměl a vše chápal. Pracovník se v průběhu jednání pravidelně dotazuje, zda zájemce všemu rozumí a v případě potřeby vše zopakuje.
Zásady jednání se zájemcem o službu
• respektování osoby, se kterou se jednání vede
• braní zřetele na potřeby zájemce
• zvolení vhodné formy komunikace tak, aby jí zájemce rozuměl
• přátelský a vlídný přístup k zájemci
Informování zájemců o službě
Zájemci jsou informováni prostřednictvím:
• letáků
• webových stránek MSSS Vejprty
• příspěvků do Místního informačního zpravodaje
• registru poskytovatelů sociálních služeb
• nástěnek na MÚ Vejprty, vývěsní tabule
Veřejný závazek Chráněného bydlení Vejprty je základní charakteristikou této registrované sociální služby a určuje pravidla jejího fungování. Všichni zaměstnanci se řídí tímto Veřejným závazkem.
Poslání Chráněného bydlení:
Posláním Chráněného bydlení Vejprty je zajišťování pobytových sociálních služeb s minimální mírou podpory uživatelům služeb na základě jejich individuálních potřeb při respektování vlastní vůle každého jednotlivce při naplnění jejich důstojného života. Prioritou Chráněného bydlení je připravovat uživatele zvládat každodenní život běžné populace.
Cíle Chráněného bydlení:
• vytvářet takové životní podmínky pro uživatele, které se budou co nejvíce přibližovat běžnému stylu života,
• podporovat uživatele v kontaktech a vztazích s jeho přirozeným sociálním prostředím a v zapojení do ekonomického, sociálního a kulturního života včetně využití volného času,
• pomoc a podpora uživatelů při uplatňování svobodné vůle, rozhodování o způsobu a stylu vlastního života,
• vytváření podmínek vedoucích k zamezení střetu zájmů,
• chránit uživatele před předsudky a negativním hodnocením, ke kterému by mohlo dojít v důsledku poskytované služby,
• pomoc a podpora uživatelů při zvládnutí užívání veřejně dostupných služeb dle jeho individuálních přání a potřeb,
• pomoc a podpora uživatelů v navazování a udržování mezilidských vztahů, styku s rodinou a příbuznými,
• podporovat a nacvičovat soběstačnost uživatele a zvládat běžný každodenní chod do-mácnosti,
• pomoc a podpora při uplatnění oprávněných práv a zájmů uživatele,
• vytváření zázemí podobného životu vrstevníků žijících v přirozeném sociálním pro-středí
• vytváření podmínek pro posilování sociálního začlenění
• garance kvalifikovaných zaměstnanců s lidským přístupem
Zásady poskytování služeb Chráněného bydlení:
• poskytovat informace široké veřejnosti o námi nabízených službách ve srozumitelné podobě spolu s Veřejným závazkem našeho chráněného bydlení,
• poskytovat kvalitní pobytové sociální služby s osobním přístupem a to na základě realizace individuálních potřeb a přání uživatelů,
• poskytovat služby na základě platných právních předpisů a na základě schválené registrace k poskytování sociálních služeb,
• poskytovat služby na základě písemné smlouvy o poskytování služeb mezi uživatelem služeb a poskytovatelem,
• srozumitelné seznámení uživatele služeb se všemi právy a povinnostmi vyplývajícími z pobytu v našem chráněném bydlení a využíváním našich služeb,
• zajišťovat základní sociální poradenství,
• pomoc a podpora při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí,
• dodržovat standardy kvality sociálních služeb,
• mít písemně zpracované veškeré vnitřní zásady a pravidla související s poskytováním služeb včetně způsobu podávání a vyřizování stížností uživatelů,
• zajišťovat dodržování lidských práv a základních svobod uživatelů,
• zajišťovat důstojnost uživatelů a respektovat jejich soukromí,
• usilovat o vytvoření vzájemné důvěry s motivací postupného snižování míry podpory uživatele,
• respektovat svobodné rozhodování,
• respektovat svobodu myšlení a náboženského vyznání,
• vytvářet podmínky pro vzájemnou spolupráci mezi zaměstnanci a uživateli,
• komunikovat aktivně s uživateli a jejich rodinnými příslušníky,
• poskytovat kvalitní služby kvalifikovaným personálem s podporou systematického vzdělávání zaměstnanců
• sociální služba nemůže být poskytována osobám, kteří:
• potřebují stálý dohled
• jsou závislí na celodenní pomoci druhé osoby v péči o vlastní osobu
• osobám, jejichž zdravotní stav vyžaduje trvalou nebo speciální zdravotní péči
• osobám, které by umístěním v chráněném bydlení pouze řešili bytovou situaci, přičemž jsou duševně i fyzicky v pořádku, proto kromě bydlení jinou pomoc nepotřebují
Cílová skupina:
Poskytované služby jsou určeny osobám od 19 do 64 let věku (horní věková hranice se netýká stávajících klientů) s kombinovaným, mentálním, zdravotním postižením a osoby s chronickým duševním onemocněním, a jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Cílová skupina „senioři“ se týká pouze stávajících klientů. Služba není určena osobám závis-lým na návykových látkách a osobám léčícím se z této závislosti.