Cílem jednání se zájemcem o službu je, aby zájemce obdržel základní a nejdůležitější informace o službě. V této fázi je zájemce také informován o oblasti a cílech spolupráce.
Projednávání před uzavřením smlouvy
Cílem této fáze je, aby si zájemce ujasnil podané informace a zhodnotil, zda služba odpovídá jeho potřebám a povede k naplnění jeho osobních cílů a zda je služba schopna pomoci zájemci vyřešit jeho situaci. Jednání se zájemcem o službu obsahuje:
• Zjištění, jak se zájemce dozvěděl o sociální službě
• Zjištění důvodu, proč zájemce navštívil sociální službu, zjištění jeho osobního cíle a potřeb zájemce o službu
• Zjištění, zda pracovník zjistil, zda služba může nabídnout zájemci spolupráci anebo ne (v tom případě z jakého důvodu)
• Případné dotazy zájemce a jejich zodpovězení
• Jméno a podpis pracovníka NZDM, který se zájemcem jednání vedl
Postup jednání se zájemcem o službu
• Pracovník se nejprve představí a seznámí zájemce s možností anonymity (s možností uvést pouze křesní jméno, přezdívku a nebo jinou variantu oslovení). Pracovník také informuje uživatele o bezplatnosti služby.
• Pracovník seznámí zájemce o službu s nabídkou, cílem a posláním služby a základními principy poskytování a užívání služby.
• Nezbytnou součástí je informace o otevírací době NZDM.
• Pracovník zdůrazní zájemci o službu možnost podat stížnost a práva týkající se ochrany osobních údajů.
• Proces jednání se zájemcem se zaznamenává do speciálního formuláře, který vyplňuje v danou chvíli přítomný pracovník.
• Sepsání dokumentu „Jednání se zájemcem“ by mělo probíhat v soukromí, pokud si zájemce nepřeje jinak.
• Součástí rozhovoru je především zjištění, zda zájemce spadá do cílové skupiny.
• Zájemci o službu je poskytnutý prostor pro dotazy, všechny mu jsou trpělivě a srozumitelně zodpovězeny.
• Zájemce o službu by měl mít po skončení jednání se zájemcem o službu dostatek informací k tomu, aby se mohl rozhodnout, zda bude služeb NZDM využívat.
• Pracovník jedná se zájemcem jasně a srozumitelně tak, aby zájemce všemu rozuměl a vše chápal. Pracovník se v průběhu jednání pravidelně dotazuje, zda zájemce všemu rozumí a v případě potřeby vše zopakuje.
Zásady jednání se zájemcem o službu
• respektování osoby, se kterou se jednání vede
• braní zřetele na potřeby zájemce
• zvolení vhodné formy komunikace tak, aby jí zájemce rozuměl
• přátelský a vlídný přístup k zájemci
Informování zájemců o službě
Zájemci jsou informováni prostřednictvím:
• letáků
• webových stránek MSSS Vejprty
• příspěvků do Místního informačního zpravodaje
• registru poskytovatelů sociálních služeb
• nástěnek na MÚ Vejprty, vývěsní tabule