Poslání služby
Posláním služby je vyhledat, podporovat a pomáhat lidem žijícím v sociálně vyloučených lokalitách, lidem sociálně vyloučeným i lidem, kteří jsou sociálním vyloučením ohroženi, a to v jejich přirozeném prostředí. Služba posiluje sociální začlenění uživatelů. Napomáhá uživatelům při návratu k běžnému způsobu života a poskytuje pomoc a podporu lidem, kteří se dostali do nepříznivé sociální situace, rozvíjí a posiluje schopnosti uživatelů k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba je poskytována terénní formou.
Cílová Skupina
Osoby ve věku od 15 do 64 let, žijící v sociálně vyloučených lokalitách, etnické menšiny, osoby, které jsou ohroženy rizikovým způsobem života a osoby v krizi z oblasti Vejprt, Měděnce, Kovářšké, Kryštofových Hamrů a Loučné pod Klínovcem.
Cíle služby
- motivování uživatelů k řešení jejich problémů, posilování schopnosti řešit situaci vlastními silami
- zlepšení dovedností uživatelů, které jsou nezbytné pro běžný způsob života
- získání zodpovědnosti za svá rozhodnutí
- odstraňování nezaměstnanosti – podpora získání a udržení si zaměstnání
- posilování schopností v oblasti finanční gramotnosti
- využívání běžně dostupných služeb
- obnovení přirozených vztahů
- schopnost prosadit svá práva a oprávněné zájmy
- schopnost vyhledávat zdroje, které vedou k řešení nepříznivé sociální situace
- snížení rizik vyplývajících z konfliktních situací, rizikového chování a jednání
- předcházení sociálnímu vyloučení a jeho prohlubování, popř. začlenění do běžného života v co nejvyšší možné míře
Zásady a principy
Služba je poskytována bezplatně, k uživatelům služba přistupuje individuálně, respektuje důstojnost a práva uživatelů a důvěrnost informací, které uživatelé pracovníkům předávají. Pracovníci mají ohleduplný a vstřícný postoj k uživatelům, jednají s uživateli bez předsudků a jakékoli formy diskriminace. Podporujeme uživatele v samostatném rozhodování a schopnosti nést následky za svá rozhodnutí.
Nabídka služby – základní činnosti
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí
- překonávání bariér v kontaktu s majoritní společností
- osvojování standartních postupů řešení
- získávání kompetencí nutných k úspěšnému kontaktu se sociálním prostředím (znalost praktických a ekonomických dovedností, zákonných a dalších požadavků při výchově a vzdělávání dětí, apod.)
- zprostředkovávání informací k využívání běžně dostupným služeb (jízdní řády, provozní doby institucí)
- překonávání bariér na straně majoritní společnosti
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
- sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností, podporujících sociální začleňování osob
- poskytování informací o rizicích spojených se současným způsobem života a snižování těchto rizik
- pomoc při konkrétních jednáních s institucemi státní správy, samosprávy, finančními institucemi, zdravotnickými zařízeními, vzdělávacími institucemi, zaměstnavateli nebo majiteli nemovitostí
- zprostředkovávání informací a předávání kompetencí nutných k jednání, doprovázení k jednáním
Nevíte si rady? Navštivte nás nebo zavolejte
Adresa poskytování sociální služby:
Centrum sociálních služeb Vejprty
Přísečnická 456/6
Vejprty
431 91
Provozní doba:
Každý den, mimo státem uznané svátky a víkendy
Po-Pá 8:00 – 16:00
Forma služby: terénní
Cílem jednání se zájemcem o službu je, aby zájemce obdržel základní a nejdůležitější informace o službě. V této fázi je zájemce také informován o oblasti spolupráce a cílech spolupráce.
Projednávání před uzavřením smlouvy
Cílem této fáze je, aby si zájemce ujasnil podané informace a zhodnotil, zda služba odpovídá jeho potřebám a povede k naplnění jeho osobních cílů. Zda je služba schopna pomoci zájemci vyřešit jeho situaci. Projednávání o službě obsahuje:
• zjištění potřeb zájemce a jeho představy o službě,
• zjištění osobních cílů zájemce a porovnání s cíli služby,
• zmapování nepříznivé sociální situace zájemce,
• seznámení zájemce se způsobem sociální práce (např. „jestliže uzavřeme smlouvu, budeme se pravidelně setkávat, stanovíme si cíle, kterých chceme dosáhnout“)
Postup jednání se zájemcem o službu
Jednání se zájemcem o službu probíhá v jeho přirozeném prostředí. Zájemce o službu je osloven pracovníkem služby nebo zájemce sám osloví pracovníka služby s dotazem, existuje několik možností navázání kontaktu s potencionální uživatelem služby, které jsou popsány níže. Jednání probíhá jasnou, stručnou a pro zájemce pochopitelnou formou. Pracovník zvolí takový způsob vyjadřování, aby ho zájemce pochopil, a pro ujištění se pracovník dotazuje, zda zájemce všemu porozuměl. Pracovník vysvětlí zájemci základní informace a principy služby. Jednáním se zájemcem o službu pracovník posuzuje vhodnost služby s ohledem na potřeby, možnosti a schopnosti zájemce. Pracovník zjišťuje, zda zájemce spadá do cílové skupiny služby. Po jednání se zájemce sám rozhodne, zda má zájem využívat službu nebo si může vzít čas na rozmyšlenou a podepsat smlouvu později. Zájemce je informován o právech a povinnostech uživatele služby, které jsou popsané v metodice práce i ve smlouvě, kterou zájemce později podepisuje a v ústním záznamu o poskytování sociální služby v případě ústní dohody se zájemcem. Zájemci jsou také vysvětlena pravidla pro podávání stížností v případě nespokojenosti uživatele s postupem nebo jednáním pracovníka služby. V průběhu jednání se zájemcem o službu pracovník vyplňuje formulář určený k tomuto jednání. Do formuláře vyplňuje jméno a příjmení zájemce, rok narození pro určení, zda zájemce spadá věkově do cílové skupiny. Pracovníka zajímá také, jak se zájemce o službě dozvěděl a s jakým přáním chce službu využít, jaký je jeho osobní cíl, s čím potřebuje pomoci. Pracovník také zjišťuje, zda má zájemce nějaké dotazy, které posléze zaeviduje do formuláře.
Zásady jednání se zájemcem o službu
- respektování osoby
- braní ohledu na potřeby zájemce
- zvolení vhodné formy komunikace tak, aby jí zájemce rozuměl
- přátelský a vlídný přístup k zájemci
Informování zájemce o službě
Zájemci jsou informováni prostřednictvím:
- letáků
- webových stránek MSSS Vejprty
- příspěvků do Místního informačního zpravodaje
- registru poskytovatelů sociálních služeb
- nástěnek na MÚ Vejprty, vývěsní tabule
Možnosti navazování kontaktu s potencionálním uživatelem služby
- pracovník se pohybuje ve vyloučené lokalitě, tráví zde čas, a tak se stává v terénu známým,
- pracovník zahajuje konverzaci s neznámými lidmi z cílové skupiny,
- pracovník je představen výrazným osobnostem v cílové skupině, kteří jej dále seznamují s příslušníky této skupiny,
- pracovník je kontaktován zájemcem (zájemce kontaktuje pracovníka z vlastního rozhodnutí či z doporučení jiné organizace, instituce a úřadu)
- kontakt zprostředkují sociální pracovníci jiných služeb, městská policie, Odbor bytového fondu Vejprty, Odbor sociálních věcí Vejprty, MÚ, aj.