Poslání služby

Posláním služby je vyhledat, podporovat a pomáhat lidem žijícím v sociálně vyloučených lokalitách, lidem sociálně vyloučeným i lidem, kteří jsou sociálním vyloučením ohroženi, a to v jejich přirozeném prostředí. Služba posiluje sociální začlenění uživatelů. Napomáhá uživatelům při návratu k běžnému způsobu života a poskytuje pomoc a podporu lidem, kteří se dostali do nepříznivé sociální situace, rozvíjí a posiluje schopnosti uživatelů k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba je poskytována terénní formou. 

Cílová Skupina

Osoby ve věku od 15 do 64 let, žijící v sociálně vyloučených lokalitách, etnické menšiny, osoby, které jsou ohroženy rizikovým způsobem života a osoby v krizi z oblasti Vejprt, Měděnce, Kovářšké, Kryštofových Hamrů a Loučné pod Klínovcem.

Cíle služby

-    motivování uživatelů k řešení jejich problémů, posilování schopnosti řešit situaci vlastními silami
-    zlepšení dovedností uživatelů, které jsou nezbytné pro běžný způsob života
-    získání zodpovědnosti za svá rozhodnutí
-    odstraňování nezaměstnanosti – podpora získání a udržení si zaměstnání
-    posilování schopností v oblasti finanční gramotnosti
-    využívání běžně dostupných služeb
-    obnovení přirozených vztahů
-    schopnost prosadit svá práva a oprávněné zájmy
-    schopnost vyhledávat zdroje, které vedou k řešení nepříznivé sociální situace
-    snížení rizik vyplývajících z konfliktních situací, rizikového chování a jednání
-    předcházení sociálnímu vyloučení a jeho prohlubování, popř. začlenění do běžného života v co nejvyšší možné míře

Zásady a principy
Služba je poskytována bezplatně, k uživatelům služba přistupuje individuálně, respektuje důstojnost a práva uživatelů a důvěrnost informací, které uživatelé pracovníkům předávají. Pracovníci mají ohleduplný a vstřícný postoj k uživatelům, jednají s uživateli bez předsudků a jakékoli formy diskriminace. Podporujeme uživatele v samostatném rozhodování a schopnosti nést následky za svá rozhodnutí.


Nabídka služby – základní činnosti

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
-    aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí
-    překonávání bariér v kontaktu s majoritní společností
-    osvojování standartních postupů řešení
-   získávání kompetencí nutných k úspěšnému kontaktu se sociálním prostředím (znalost praktických a ekonomických dovedností, zákonných a dalších požadavků při výchově a vzdělávání dětí, apod.)
-    zprostředkovávání informací k využívání běžně dostupným služeb (jízdní řády, provozní doby institucí)
-    překonávání bariér na straně majoritní společnosti

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

-    pomoc při vyřizování běžných záležitostí
-    pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
-    sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností, podporujících sociální začleňování osob
-    poskytování informací o rizicích spojených se současným způsobem života a snižování těchto rizik
-    pomoc při konkrétních jednáních s institucemi státní správy, samosprávy, finančními institucemi, zdravotnickými zařízeními, vzdělávacími institucemi, zaměstnavateli nebo majiteli nemovitostí
-    zprostředkovávání informací a předávání kompetencí nutných k jednání, doprovázení k jednáním


Nevíte si rady? Navštivte nás nebo zavolejte

Adresa poskytování sociální služby:
Centrum sociálních služeb Vejprty
Přísečnická 456/6
Vejprty
431 91

Provozní doba:
Každý den, mimo státem uznané svátky a víkendy
Po-Pá 8:00 – 16:00

Forma služby: terénní

Cílem jednání se zájemcem o službu je, aby zájemce obdržel základní a nejdůležitější informace o službě. V této fázi je zájemce také informován o oblasti spolupráce a cílech spolupráce.
Projednávání před uzavřením smlouvy
Cílem této fáze je, aby si zájemce ujasnil podané informace a zhodnotil, zda služba odpovídá jeho potřebám a povede k naplnění jeho osobních cílů. Zda je služba schopna pomoci zájemci vyřešit jeho situaci. Projednávání o službě obsahuje:
•    zjištění potřeb zájemce a jeho představy o službě,
•    zjištění osobních cílů zájemce a porovnání s cíli služby,
•    zmapování nepříznivé sociální situace zájemce,
•    seznámení zájemce se způsobem sociální práce (např. „jestliže uzavřeme smlouvu, budeme se pravidelně setkávat, stanovíme si cíle, kterých chceme dosáhnout“)

Postup jednání se zájemcem o službu
Jednání se zájemcem o službu probíhá v jeho přirozeném prostředí. Zájemce o službu je osloven pracovníkem služby nebo zájemce sám osloví pracovníka služby s dotazem, existuje několik možností navázání kontaktu s potencionální uživatelem služby, které jsou popsány níže. Jednání probíhá jasnou, stručnou a pro zájemce pochopitelnou formou. Pracovník zvolí takový způsob vyjadřování, aby ho zájemce pochopil, a pro ujištění se pracovník dotazuje, zda zájemce všemu porozuměl. Pracovník vysvětlí zájemci základní informace a principy služby. Jednáním se zájemcem o službu pracovník posuzuje vhodnost služby s ohledem na potřeby, možnosti a schopnosti zájemce. Pracovník zjišťuje, zda zájemce spadá do cílové skupiny služby. Po jednání se zájemce sám rozhodne, zda má zájem využívat službu nebo si může vzít čas na rozmyšlenou a podepsat smlouvu později. Zájemce je informován o právech a povinnostech uživatele služby, které jsou popsané v metodice práce i ve smlouvě, kterou zájemce později podepisuje a v ústním záznamu o poskytování sociální služby v případě ústní dohody se zájemcem. Zájemci jsou také vysvětlena pravidla pro podávání stížností v případě nespokojenosti uživatele s postupem nebo jednáním pracovníka služby. V průběhu jednání se zájemcem o službu pracovník vyplňuje formulář určený k tomuto jednání. Do formuláře vyplňuje jméno a příjmení zájemce, rok narození pro určení, zda zájemce spadá věkově do cílové skupiny. Pracovníka zajímá také, jak se zájemce o službě dozvěděl a s jakým přáním chce službu využít, jaký je jeho osobní cíl, s čím potřebuje pomoci. Pracovník také zjišťuje, zda má zájemce nějaké dotazy, které posléze zaeviduje do formuláře.

Zásady jednání se zájemcem o službu
-    respektování osoby
-    braní ohledu na potřeby zájemce
-    zvolení vhodné formy komunikace tak, aby jí zájemce rozuměl
-    přátelský a vlídný přístup k zájemci

Informování zájemce o službě
Zájemci jsou informováni prostřednictvím:
-    letáků
-    webových stránek MSSS Vejprty
-    příspěvků do Místního informačního zpravodaje
-    registru poskytovatelů sociálních služeb
-    nástěnek na MÚ Vejprty, vývěsní tabule

Možnosti navazování kontaktu s potencionálním uživatelem služby
-    pracovník se pohybuje ve vyloučené lokalitě, tráví zde čas, a tak se stává v terénu známým,
-    pracovník zahajuje konverzaci s neznámými lidmi z cílové skupiny,
-    pracovník je představen výrazným osobnostem v cílové skupině, kteří jej dále seznamují s příslušníky této skupiny,
-    pracovník je kontaktován zájemcem (zájemce kontaktuje pracovníka z vlastního rozhodnutí či z doporučení jiné organizace, instituce a úřadu)
-    kontakt zprostředkují sociální pracovníci jiných služeb, městská policie, Odbor bytového fondu Vejprty, Odbor sociálních věcí Vejprty, MÚ, aj.

Nahoru